Joulu ja joulunaika

 Joulu oli täydellinen ja joulun odotus oli ihanaa. Joulukuu oli myös aika työn täyteinen, joten aikaa joulujutuille ei ollut niin paljon kun olisin toivonut. Koko ajan oli puuhaa ja menoja, mutta silti nautin koko marras-/joulukuusta.


Mun suosikki sisustuskauppa on SØSTRENE GRENE ja niillä oli aivan ihana joulukoriste valikoima. Rakastan tämän liikkeen tunnelmaa ja tuotehyllyjä, kaikki on aseteltu niin kivasti ja valikoimaa on paljon sesongista riippumatta. En osannut päättää mitä kaikkea tuolta lähtisi mukaan, kaikki oli niin ihanaa. Osastot on myös tehty niin, että värit sopivat yhteen joten koko liike on myös hyvin kuvauksellinen.

Rakastan kaikenlaisia jouluasetelmia ja tottakai täytyy ainakin kerran joulun aikaan käydä katsomassa Stockmannin jouluikkunaa.


Lahden Sibeliustalolla oli myös kivat jouluasetelmat ja paljon jouluvaloja.


Otan joka vuosi näistä samoista kohdista samankaltaiset kuvat. Rakastan Helsingin katujen jouluvaloja ja tykkään tästä Forumin jouluasetelmasta.


Tein tänä jouluna myös itse joulusuklaata. Maitosuklaa levyihin laitoin kuivattuja mansikoita, pistaasi- ja suolapähkinöitä, sekä kuivattuja omenoita. Toiseen maitosuklaaversioon tein poron kasvot valmiista karkki silmistä, suolatikuista ja irtokarkeista. Valkosuklaapaloihin laioin kuivattuja karpaloita, mantelia ja piparia.


Nää suklaalevyt oli tosi hyviä, koska suklaata oli vaan ohut kerros, muut maut pääsi pääosaan. Ostin myös K-Citymarketista ihanat joulumukit mulle ja mun poikaystävälle, juotiin niistä glögiä koko ajan ja mitä olisikaan joulu ilman raakaa piparkakkutaikinaa.


Pidettiin mun kahden ystävän kanssa pikkujoulut. Käytiin ensin kahvilla ja vaihdettiin lahjat ja sen jälkeen tultiin mun luokse pelaamaan trivial pursuit partya ja pakohuonepeliä. Pakohuonepeli ei ollut ihan meidän juttu ja ei saatu sitä suoritettua loppuun, vaikka muistaakseni tää peli oli vielä vaikeusasteella helppo.


Pikkujoulukahvilla käytiin Mäntsälän Kulmakonditoriassa, join glögin ja söin karpalo valkosuklaakeksin.


Tässä toisessa kuvassa näkyy myös meidän joulukuusi, jonka on pakko olla tekokuusi, koska omistetaan kissa. Meidän kuusi on jo aika kärsinyt ja siinä on aika monta kissan muotoista ja kokoista koloa. Mun vanhemmat tuli meille joulukahville ja mä leivoin meille joulutorttuja.


Kävin myös aika monta kertaa joulukahvilla eri ihmisten kanssa, en usko, että kaikista kerroista edes löytyy kuvaa. Rakastan kahviloiden tunnelmaa joulun aikaan, soi joulumusiikki ja kaikki on ihanasti koristeltu.


Marras-/joulukuussa melkein joka kerta mennessäni kahville join glögin.


Mun suureksi herkuksi nousi tämä Kulmakonditorian päärynä homejuusto piirakka. En muista mitä kaikkea siinä oli, mutta se oli ihan älyttömän hyvää, erikoinen maku yhdistelmä joka todellakin toimii.


Mun äitin jouluikkuna on yksi mun suosikki joulukoriste.


Mulla oli tänä vuonna joulukalentereina Fazerin patukkakalenteri ja muumin teekalenteri. Kisulla oli kaksi erilaista joulukalenteria Mustista ja Mirristä ja Villellä oli Veikkauksen arpakalenteri.


Rakastan joululahjojen paketointia ja joka joulu saan paketoida mun koko perheen joululahjat paitsi tietenkin en omiani. Joululahjojen paketointi samalla joululauluja kuunnelleen tuo mulle kunnon joulufiiliksen ja nautin siitä yli kaiken.


Noita mun tekemiä pipokoristeita sidoin sukulaisten ja kavereiden paketteihin koristeeksi.


Tykkään tehdä paketeista erilaisia, mun omaan silmään erilaiset paketit on kivempia kuin samanlaiset.


Töissä käytin koko joulukuun ajan joulu ponnareita ja joulu koruja, mutta 23.12 pistin päähän tonttulakin.


Kävin äidin kanssa isovanhemmilla kylässä syömässä ja kahvilla. Riista ruoka on aivan täydellistä varsinkin kylmällä säällä, rakastan.


Mun kaks joulutonttua <3


Jouluruokaa söin myös koulussa ja töissä ostin usein tauolle piparipullan.


Joulukuusi äidin ja iskän luona, musta on ihanaa kun siellä on joka joulu aito kuusi, se luo niin ison osan tunnelmasta.


Joka joulu katson heti aamusta Lumiukon ja Lumiukon ja lumikoiran, itken myös joka kerta ne katsoessani.


Jouluna aamupalaksi joulupuuro ja kinkkumaistiaiset heti kun kinkku otetaan pois uunista.


Äidin kanssa käytiin kävelyllä hautausmaalle sytyttämään kynttilä.


Talvella kaikki on niin kaunista.


Sytytettiin myös kynttilä oman pihan haudoille.


Jouluruoka on mun suosikki asia joulussa, rakastan lähes kaikkea mikä kuuluu joulupöytään, suosikki on tietysti joulukinkku.


Saatiin mun äidiltä Villen kanssa joululahjaksi viltti meidän ja Kisun valokuvilla, tämä on ihan joka päiväisessä käytössä, tää on niin iso ja lämmin ja merkityksellinen.


Onneksi jouluruokaa jää aina ja sitä saa syödä aamupalaksi, lounaaksi ja illalliseksi vielä monta päivää joulun jälkeenkin.



Itse tehty saaristolaisleipä joulukinkulla <3


Joulu herkkuna oli lakritsi vadelma kipot.


Muutama joululahjakuva kaikesta mitä sain.



Kuivakakut ja muut jouluiset kakut on kanssa ihan mun suosikkeja ja parasta on kun niitä jää aina yli niin riittää pitkäksi aikaa, ne voi myös helposti pakastaa ja sulattaa sitten kun tekee mieli.

Tämä joulu oli aivan ihana ja osoitti taas kuinka kiitollinen saan olla läheisistäni ja elämästäni. Hyvää joulua kaikille! <3







Kommentit

Suositut tekstit