Ylioppilasjuhlat

 Mä valmistuin! Tän päivän eteen on tehty töitä, nähty vaivaa, itketty, iloittu, petytty ja onnistuttu. Monen kurssikokeen jälkeen oon pelännyt sitä, että en saa niitä monia nelosia nostettua edes siihen vitoseen. Mulle matemaattiset aineet ja ruotsi oli todella vaikeita aineita joista pääsin rimaa hipoen läpi. Mun opiskeluun loi haasteita myös mun lukihäiriö, mutta senkin kanssa selvittiin ja kaikki suoritettiin. Mun suosikki aineita on aina olleet englanti, historia ja yhteiskuntaoppi ja ne olikin mun vahvuudet lukiossa, ekan lukio kympin sainkin historian kertauskurssista. Ylioppilaskirjoituksissa kirjoitin historia M, yhteiskuntaoppi M, uskonto M, englanti M, äidinkieli C ja ruotsi A. Oon todella ylpeä mun ylioppilastodistuksesta, vaikka sillä mun unelmien kouluun ei päästäkkään. Kirjoitusten jälkeen aloin lukemaan oikeustieteellisen pääsykokeisiin. Mulla meni hyvin ja oon ylpee mun suorituksesta, en siitä huolimatta usko, että pääsisin sisään vielä tänä vuonna. Se ei kuitenkaan haittaa, koska ensi vuonna yritän vain uudestaan. Olin niin innoissani mun juhlista, koska rakastan juhlia yli kaiken ja tykkään myös panostaa niihin. Mun ylioppilasjuhlien teemana oli kukat ja perhoset.


Mun housupuku oli Zalandolta merkkiä WAL G. ja sen nimi on JACKIE WIDE LEG - Haalari väriä forest green.



Ohje mun kampaukseen löytyi tiktokista ja mun äiti laittoi mun hiukset. Kiedottiin tän nutturan ympärille myös Glitteristä ostettu hiuskoriste.


Toivoin lahjaksi astioita ja muita "koti juttuja", erityisesti merkeiltä Marimekko, Iittala, Arabia ja Muumi. Paljon ihania erityisesti keittiö juttuja sainkin. Muutamat lahjat yllätti todella paljon, erityisesti mun perheeltä saamani Kalevala koru setti. Todella sirot ja kauniit korut upeella muotoilulla ja ihanalla tarinalla.


Tässä ekassa kuvassa kaikki keittiöön menevät astiat ja muut keittiö tarvikkeet mitä sain.


Tässä kuvat kaikista lahjoista, rakastan tota Minna Parikan suunnitelemaa Wonderland pulloa ja Zalandon lahjakortti on ihana syy tilata taas kasa vaatteita.


Askartelin mun lasille oman lakin ja siitä tuli tosi hauska, tarvitsin omalle lasille jonkun merkin, kun kuitenkin pitkin juhlia piti aina nostaa malja uudelleen kun lisää vieraita saapui paikalle. Lyyraksi liimasin kukan muotoisen kynsitarran. Halusin myös että mun alkumaljat kimaltais, mutta jo valmiiksi kimaltavat kuohuviinit yms. ei oikeen ole omaan makuun, joten ostettiin tommosta syötävää kimalletta mitä voi käyttää juomiin ja esimerkiksi kakkujen koristeluun. Ostin tämän kimalteen Järvenpään K-Citymarketista ja mun mielestä se makso noin 10 euroa. Tämä kimalle toimi tosi hyvin ja mä laitoin jopa vähän liikaa, eli tosi pieni määrä riittää et saa juoman kimaltamaan. Tämä oli tosi hauska yksityiskohta mun juhlissa mistä kaikki tykkäsivät, erityisesti minä, niin kimaltavasta skumpasta kuin lasini lakista.



Löysin Tiktokista tällaisen kahviservettien taittelu ohjeen ja musta se oli niin ihana, että se oli vaan pakko toteuttaa. Rusetiksi taittelu oli aika helppoa ja ne sai helposti pujotettua mukin kahvan läpi. Tämä taittelu oli myös käytännöllinen, koska nyt servetti kulki hyvin mukin mukana, eikä sitä tarvinnut kantaa erikseen lautasen, mukin ja lusikan lisäksi. Mun juhlissa oli siis kukka ja perhos teema ja me käytettiin paljon eri värejä, joten päädyttiin myös värikkäisiin kukka servetteihin niin pienempien kuin isompienkin sevettien kohdalla. Tää rusetti servetti oli kanssa tosi kiva yksityiskohta ja vähän erilainen mitä ei monissa juhlissa näe.




Ruokaservetit päätin myös taitella jotenkin miten se olisi helppo vain napata mukaan ettei käsissä ole liikaa kannettavaa. Tämäkin taittelu oli todella helppo ja nopea tehdä ja välineet sopi tähän taskuun tosi hyvin. Näistä tuli kanssa kivan näköiset ja ne oli helppo kantaa mukana omalle paikalleen. Taittelin molempia sekä kahvi- että ruokaservettejä noin 50 kappaletta.


Meillä oli tarjolla makeaa ja suolasta syötävää. Tehtiin äitin kanssa kolme pellillistä foccaciaa erilaisilla kukkakuvioilla. Tähän foccaciaan tehtiin kukkakimppu kuvio johon varret ruohosipulista ja kukat sipulista, sekä muita yksityiskohtia paprikasta.


Mun suosikki kukka on auringonkukka joten tehtiin keltaisesta paprikasta ja tummista oliiveista tähän foccaciaan kukat. Varret olivat taas ruohosipulia ja lehdet basilikaa. tehtiin myös tomaateista kukka.


Kolmanteen foccaciaan me taiteiltiin kukka pelto, johon tuli erilaisia kukkia tomaatteja ja paprikoita käyttäen. Tomaateista sai tehtyä monia eri näköisiä kukkia kun niitä leikkasi eri muotoisiksi. Varret taas ruohosipulista ja lehdet basilikasta.


Perunasalaatti: perunoita (mieluiten uudet perunat), valkosipulia, basilikaa, oliiviöljyä, valkoviinietikkaa, suolaa ja pippuria, sekä auringon kukan versoja koristeeksi.


Pastasalaatti: perhospastaa, kurkkua, suolakurkkua, paprikaa, tomaattia ja salaattia, sekä versosalaattia koristeeksi.
Kastike pastasalaattiin: kermaviili, aioli, hellmann's majoneesi, suola, pippuri ja sitruunamehu.


Mansikka vesimeloni, basilika feta salaatti: tuoreita mansikoita, vesimelonia, fetaa ja basilikaa. Balsamico toimisi tähän myös hyvin lisäksi.


Savustettua lohta koristeltuna auringon kukan versoin ja savustettua paahtopaistia savumerisuolan kanssa, koristeltuna versosalaatilla.



Äitin tekemiä ylioppilaskeksejä ja Doris keksejä tryffeli ja sitruuna mauilla. Doris keksit on yhtiä mun suosikki keksejä mitä kaupasta saa ja rakastuin nyt myös näihin ylioppilaskekseihin.


Meillä oli myös tarjolla erilaisia lakuja karkin sijasta. Koska ajateltiin tämän olevan parempi vaihtoehto kuin se, että kaikki koskisi samaan karkkikulhoon. Lakut on muutenkin yhtiä mun suosikki herkkuja, erityisesti noi salmiakki lakut, koska salmiakki ihan sama missä muodossa on mun mielestä parasta karkkia maailmassa.


Kakkuina meillä oli mansikkajuustokakkua ja suolaista kinuskijuustokakkua. Mansikkakakun koristelin syötävillä kukilla ja muovisella ylioppilaslakki kakkukoristeella. Kinuskikakun koristelin syötävillä perhosilla, jotka oli tosi kauniita ja ne sai helposti taitettua keskeltä parempaan muotoon. Syötävät perhoset olivat mielestäni ohutta vohvelipaperia ja eivät maistuneet juuri miltään eli olivat ihan hyviä.



Nautin mun juhlista todella paljon. Oon niin onnellinen että pystyttiin pitämään nää juhlat maailmantilanteista huolimatta. Olen todella kiitollinen mun perheelle, sukulaisille ja ystäville ja niin onnellinen siitä että melkein kaikki mun läheiset pääsi paikalle juhlimaan tätä suoritusta. Harmi ettei kaikkien kanssa ehditty tai muistettu ottaa kuvia, kiitos kuitenkin kaikille! <3
















Kommentit

Suositut tekstit